torsdag 27 november 2008

Det är mycke nu. Mycket skit, som skrivs om äldrevården in Sverige. Har väl ingen missat. Visst kan det stämma att någon blivit illa behandlad på nått äldreboende, så som massmedia blåser upp i tidningarna...Å det är ju bra att det blir uppmärksammat och utrett. Men nu är det långt ifrån överallt som det är kasst. Det skrivs väldigt sällan om att de gamla faktiskt trivs och har det bra. . tänker ni på det? ! Att det finns många ställen som är riktigt trivsamma.. Att man faktiskt kan ha det roligt på "hemmet". Pratas,skämta, och ha det gott med de "gamla". Jag jobbar på ett äldreboende,där finns ingen vanvård.Där behandlas alla med respekt, Där får de gamla lägga sig för natten NÄR DE VILL. En del är nattugglor- fine, då får de vara uppe så länge de orkar(men massmedia glömmer att en del gamla även är sjuka och faktiskt VILL lägga sig tidigt)....Sen kan väl inte alla vara nöjda alltid, men handen på hjärtat, även vi lite yngre är väl ibland missnöjda eller! Vad massmedia sällan skriver om är hur vi som personal kan bli bemötta av anhöriga..Det är inte alltid ros kan jag säga(men för det mesta är det)- en del vräker ur sig så mycket så hälften kunde vara nog...så vi får alltså även ta hand om anhöriga, inte bara deras lilla mamma eller pappa...maka/make..Anhörigvård, helt enkelt. Inget extra betalt får vi för det. . .

Tänk om vi som jobbar med människor var lite högre prioriterade, vad gäller löner tex. Nä- man blir rikare om man jobbar i industrin. . . men jag måste erkänna att: jobba med människor berikar mitt liv på annat sätt, jag känner att jag gör nått bra! När jag går hem för dagen är jag nöjd med hur jag kunnat hjälpa någon/några. Det känns bra.

Det är inte bara i massmedia och industrin det blåser... Utanför viner vindarna friska, fy bubblan. Men skönt att det inte är snöstorm, eller fördensakenskull någon snö kvar alls...gött. Lite längtar man ju till varmare länder, inte Thailand å tumultet som råder där nu, men kanske en tur till Lanzarote hade varit ok, eller hur! Känner förresten några som har bokat resa till Thailand, 2 par som sitter å väntar på att få lyfta... inge kul. om man inte sitter i baren- då kan det bli hur kul som helst! hahahahaha...........oj, nu spårar jag snart ur känner jag......bäst jag slutar.
Häpp

Inga kommentarer: